ふ る さ と

ふるさと

大晦日です。「しののめ寺町」はきのうで一年の営業を終了させていただきました。

 

年末に向かうにつれ、帰省の手土産にとお買い求めいただくお客様が増えていきました。家族のたってのリクエストで、と仰る方も多く、ありがたいことでした。帰られる先は、皆さん西へ東へと様々ですが、表情は一様にうれしそう。心は早、ふるさとに飛んでいるようです。

 

私はというと、もう実家はなく、親戚が集まる習慣もなくなってしまいました。皆さんを見送りながら、帰られた先々の様子を想像しては急に泣きたくなったりして。どうも人恋しくなる季節です。

 

京都に生まれ、学校も、就職も、結婚も地元で済ませてしまった(笑)私、「帰省」というものにとても憧れがあるようです。お盆や年末になると決まって、帰省客で混み合う駅の光景が報じられます。今でも見るたびに、大変そうと思う反面、一度でいいから経験してみたいとも思います。

 

古い日本家屋、襖を取り払った座敷に長いお膳を二つほどつなぎ、その上には鉢や大皿に盛られた手料理がずらり。そのまわりで親戚一同が酒を酌み交わし、子供たちは走り回っては叱られて…。なんて妄想を何度したことでしょう。

 

今でもあるのでしょうか、「レンタル家族」というサービスが話題になったことがあります。事情や希望に合わせて、無名の役者さんが家族を演じてくれるとか。どこか田舎の古民家を借りて、この光景を再現してほしい、なんて考えたことも。突拍子もない夢ですが(笑)。

 

実のところ、私がほしいと思っているのは「ふるさと」そのものというより、こうしたイメージに象徴される「心のふるさと」なのかもしれません。ここでは安心して羽を休められる、この人の前では素の自分でいられる、子供のように…。そうした場所や人がほしいのかも。

 

生まれながらの「ふるさと」をもつことはもう叶いませんが、私なりの「ふるさと」を見つけることは今からでも出来るかもしれません。地縁血縁を越えた「第三のふるさと」…。大それたことでなくてもいいから、馴染みのごはん屋さんを探してみるとか、新しいネットワークに顔を出してみるとか、そんなことから始めてみようか。そんなことを思う年の瀬です。

 

「ふるさと」探しに心を砕く私を尻目に、うちのじゃこ山椒と塩昆布たちは、今頃、各地の「ふるさと」に着いた頃でしょうか。たくさんの「おかえり」の声に迎えられている頃でしょうか。私になり代わり、「ふるさと」の温かい空気をたっぷり味わってきて、いっぱい愛されてきて、と願うばかりです

 

一年間、私たち家族、ケガなく、病気せず、無事に過ごすことができました。「しののめ寺町」を滞ることなく開けることが出来ました。ひとえに多くの皆様の、ご愛顧ご支援のお陰です。本当にありがとうございました。

 

どうぞ良いお年を、そして来年も何卒よろしくお願いします。

 

コメントをお書きください

コメント: 9
  • #1

    近藤賢士 (火曜日, 31 12月 2013 19:51)

    私も故郷がないんで、木村さんの書かれた文面、めっちゃ共感します、暮れに田舎へ帰る感覚、僕は東京で二回正月を迎えたんで経験しているんですが、京都タワーが車窓から見えたあの喜びは未だに覚えています。

    来年、2月19日に談笑庵で女性起業家協議会様と合同でセミナーをやる予定となりました、また詳しくは来年アナウンスさせて頂きますが、是非ともご支援の程宜しくお願い致します。

  • #2

    木村ひろみ (水曜日, 01 1月 2014 14:33)

    近藤さん、ありがとうございます。
    こんなことを思う自分は変なんじゃないかって、なににつけずっと思っていました。ブログやFacebookを始めて、皆さんの温かい反応に驚いているところです。でもって、調子に乗ってまた書いてしまいます。(笑)

    セミナー、水曜日ですね。大喜びで参加させていただきます! 今年始まることが楽しみです♪

  • #3

    Sophia Fleitas (日曜日, 05 2月 2017 10:14)


    Hurrah! After all I got a webpage from where I be capable of truly take helpful facts concerning my study and knowledge.

  • #4

    Carry Tubb (日曜日, 05 2月 2017 12:40)


    Great beat ! I wish to apprentice while you amend your web site, how could i subscribe for a weblog website? The account aided me a applicable deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered vibrant clear idea

  • #5

    Everett Wiles (月曜日, 06 2月 2017 18:22)


    Awesome issues here. I am very satisfied to see your article. Thank you a lot and I'm having a look ahead to touch you. Will you kindly drop me a mail?

  • #6

    Brendon Dameron (火曜日, 07 2月 2017 13:45)


    Hi there, I discovered your site by the use of Google at the same time as looking for a similar subject, your site came up, it appears to be like good. I've bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, just was aware of your weblog via Google, and located that it's truly informative. I'm going to be careful for brussels. I'll appreciate when you continue this in future. A lot of people shall be benefited from your writing. Cheers!

  • #7

    Carli Surber (火曜日, 07 2月 2017 16:02)


    Hi there! I know this is somewhat off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site? I'm getting sick and tired of Wordpress because I've had issues with hackers and I'm looking at options for another platform. I would be awesome if you could point me in the direction of a good platform.

  • #8

    Loriann Montague (木曜日, 09 2月 2017 04:56)


    Does your site have a contact page? I'm having trouble locating it but, I'd like to shoot you an email. I've got some ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it develop over time.

  • #9

    Connie Avans (金曜日, 10 2月 2017 06:51)


    I've been exploring for a bit for any high quality articles or blog posts in this sort of space . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this web site. Reading this info So i'm happy to convey that I have an incredibly just right uncanny feeling I came upon just what I needed. I so much without a doubt will make sure to do not put out of your mind this website and give it a look on a constant basis.